יום שני, 26 במאי 2014

ביקור במסעדת פונדק דה לוקס - יפו

ברשותכם אני מבצע איזו עצירה מתודית מפרקי פריז, מבטיח לחזור לזה בקרוב מאד...

מאז שחזרתי מעיר האורות, ובכלל בתקופה האחרונה גם לפני שנסעתי למסע האוכל המטורף הזה בצרפת, חשבתי לא מעט על מסעדות הארץ ועל מצב הקולינריה הדי רדוד שיש לנו פה בישראל.
לפני כשנה שנתיים חלה עלייה במודעות ובכלל במסעדות לאוכל מושקע יותר, עם חומרי גלם והתקנתם ברמה גבוה יותר- אך כמו כל דבר שיש לנו בארץ לצערי, גם זה הופסק, או יותר נכון הגיע לקו בינוני ושם נעצר.
נראה שאנחנו עם כל הכבוד לתושייה ורוח היזמות ואף לכישרונות שמסתובבים כאן, לא מצליחים לייצר נישה קולינרית יציבה מספיק. לא מעט מסעדות שהיו בתחילתם "מבטיחות" ירדו משם די מהר, אם בגין שרות איום ונורא, או ניסיון לעשות "קופה" ובכך ליצור תפריטים בנאלים או פלצניים מידי וכן הלאה.
האמת שעל הנושא הזה יוצא לי לדבר עם חברים קרובים שהנישה קרובה לקרבם ולקיבתם... ואנו לא מצליחים לעלות על סיבות קונקרטיות מדוע זה לא מצליח פה. אבל זה די שקוף לכולנו שזה קורה משום מה.

בכל זאת, יצא שאחרי כמה שבועות מאז חזרתי, יצאתי בפעם הראשונה מזו תקופה ארוכה "לעיר" לארוחת ערב.
ניסינו לעלות בדעתנו לאן כדאי... והאמת, לא הצלחנו לעלות על "שם" של מקום שנוכל להגיד לעצמנו - שם בטוח נהנה... אז במקום זאת, החלטנו לנסות מקום חדש, גם בזמן הקיום שלו וגם בקונספט פה בארץ - פונדק דה לוקס.
על הפונדק ביפו, שמענו קצת מידידים סביבנו, ביקורות ספורות שהיו חלקן מהללות וחלקן פרווה (איך אפשר פרווה אם המקום מושתת על בשר!?) אך לא זכור לנו קוטלות. אמרו שהתוספות לא משהו, אבל הבשר טעים וההתקנה נהדרת ומיוחדת לארץ.

פונדק דה לוקס נפתח סה"כ לפני שלושה חודשים באזור שוק הפשפשים ביפו. מתחם המסעדות\בתי קפה שם נהיה פעיל והומה ביותר גם בערבי אמצע השבוע ולמצוא חנייה בשטף התנועה שם לא כזה קליל, אבל אם מסתובבים דקה שתיים וגם מוכנים ללכת ברגל דקה שתיים, זה סביל וסביר.
חנינו לא רחוק כאמור וצעדנו למשך 120 שניות למסעדה. המקום מעוצב די בפשטות עם אמנות פופ ארטית על הקירות החיצוניים. שולחנות וכיסאות עץ פזורים תחת שמי הלילה ומעקה פרוביזורי תוחם את המרפסת. הכל נראה מאד בייסיק וזועק "BBQ". פנים המסעדה קטן מאד ומורכב ממטבח עם חלון שפונה אל הבר שמתוח לכל אורך החלל ומספר שולחנות זוגיים גבוהים תקועים על הקיר המקביל. מבחינת VIBE הרגשתי שבעלי המקום אוהבים מאד את מה שהם עושים ויוצרים סה"כ רוח מאד כיפית צעירה ומסיבתית. המוסיקה אחרי 21:00 הייתה בווליום בינוני גבוה, אך לא זעקה באוזן או הפריע לנו לשוחח בייננו כל כך. שהגענו, התפלאו שלא הזמנו מקום (פאק שלנו) והמקום היחיד היה על הבר בפנים או בשולחן בחוץ עם מגבלה של שעה "עד שאלו שהזמינו יגיעו". בחרנו בבר הפנימי (כל המקום פתוח ד"א. ז"א שאין חלונות, ויטרינות וכדומה.. .) למרות שקצת לשבת בשורה ולדבר כמו שצריך. אבל אנחנו באנו לאכול לא רק לדבר, אז זרמנו.

פונדק דה לוקס מתהדר בטייטל של מקום המגיש BBQ אולד-סקול.
התפריט מבוסס נתחי בשר מגידול מקומי שאותם הם מעבירים עישון איטי כאשר הבשר נמשך ברטבים שונים, מרינדות וכן הלאה. בתפריט ישנן גם תוספות כמו קרעי תפוחי אדמה, צ'יפס, קלחי תירס בחמאה ובורבון, סלט קולסלאו, מאק אנד צ'יז ועוד.

את הבשר הם מגישים על מגשי מתכת עם נייר אפייה חום או על כריכים... (הבנתי שבצהריים זה דווקא די הולך להם!) עלעלנו בתפריטים שלפנינו ובחרנו בכמה מנות להתחיל את זרם בשר.
לקחנו שדרה של בייבי ריבס מבשר לבן וכמה מאות גרמים של בטן חזיר מעושנת וצלויה. ככה בשביל לעורר את הקיבה.
החלטנו גם לנסות כמה מהתוספות למרות שהבנו שהן דווקא הצד היותר בינוני של המקום (התברר שהביקורות היו הוגנות בנוגע לזה) והזמנו מק אנד צ'יז, וקרעי תפוחי אדמה.

לפנינו הברמן סידר שלושה רטבים מעשי בית, מיונז עם חזרת, קטשופ עם סלק ורוטב ברביקיו טעים אך מעט קמחי.
הרטבים מאד מצאו חן בעיני ודי השתוללתי איתם בליווי הבשר.

את מנת הבייבי ריבס ניתן להזמין בחצי או בשלם כאשר שדרה שלמה (מניח שהמשקל קרוב לקילו כולל עצמות) הם מתמחרים ב 119 ש"ח (אם זכור לי נכון). אנחנו הזמנו את השלמה וחלקנו בה. הבשר היה עסיסי ונהדר. התקנת הצלעות הייתה מושלמת והרטוב המתקתק (אך לא דביק כפי שעושים בלא מעט מקומות אחרים) היווה השלמה מדויקת לטעם החזיר המצוין.

מנת הבטן הגיע בצורת נתחי בייקון (שזה בעצם אותו החלק, רק שקיווינו שתגיע בתצורה מקורית יותר) עבים מהסטנדט אחרי שהם עברו צלייה על גריל או פלנצ'ה. סה"כ הבשר היה מעולה, לא היו חלקים לא אכילים, חלקי סחוס או עצמות ואף השומן העבה היה אכיל ונמס בפה. הזמנו אם זכור לי נכון משהו כמו 300-400 גר' מהמנה הזו והיא חוסלה במקביל לצלעות. פתיחה "לבנה" קלאסית שהיוותה בדיעבד את השיא של הערב.

התוספות היו די מבאסות, אם כי פחות או יותר אכילות. את התוספות מקבלים במן מיכלים קטנים - את המק אנד צ'יז דגמנו ממש מעט ועזבנו בצד, עד שהברמן הבחין בזאת ומייד הציע להחליף לנו בתוספת אחרת במקום!, הזמנו את קלחי התירס בחמאת בורבון שהיו הרבה יותר טובים, אך חסרי מעוף והתקנה נכונה לדעתי. או במילים אחרות, היה אפשר לעשות את זה הרבה יותר טוב.
קרעי תפוחי האדמה שהיו אמורים להיות אפויים במעשנת ולאחר מכן מטוגנים לקריספיות הגיעו חצי או יותר שרופים עד שכמעט ולא היה מה לאכול שם. שמנו בצד (על זה לא קיבלנו או הוצע לנו תחליף) והמשכנו הלאה.

הפסקונת של סיום חצאי הפרנצ'יסקנר שהזמנו בפתיחת הארוחה וסיגרלה בחוץ על ספסל שצמוד למסעדה הביאו אותנו לחלק השני של הארוחה, בה הזמנו לדגום עוד ממגוון הבשרים המוצעים בתפריט.
לקחנו הפעם כמויות "קטנות" יותר, אך ממגוון רחב יותר.
* 300 גר' של אונטריב שעושן שעות רבות ולאחר מכן פורק... הטעם היה של צלי שעשוי היטב! הבשר היה ארומתי ורך מאד עד שנמס בפה, אך בלי הפרנה והתוספות שמגישים יחד עם בשר דומה ב "בוצ'ר בר" בחיפה, זה לא אותו דבר
;-).

עוד הזמנו;

* 100 גר' לשון מעושן, שהיה רך ונימוח. שום דבר מיוחד מאד, אלא בשר טוב ונחמד.
* 200 גר' חזה אווז, שאני מאד אהבתי ואוהב מאד את הנתח הזה. הוא הותקן במידת מדיום ריר מושלמת לטעמי והיה מקסים בטעמו! ללא ספק בשר מנצח למקום כזה וסגנון הבישול שהפונדק מתגאים בו.

* זוג נקניקיות תוצרת בית. אחת בתוספת תיבול על בסיס פלפל צ'יפוטלה והשנייה וורסט קצת יותר מסורתית מבשר לבן שהזכירה לנו מאד את הנקניקיות שמוגשות בפאב הג'ימס בפתח תקווה\רעננה.
גם הנקניקיות היו טובות מאד, אבל לא משהו שאי אפשר לאכול בעוד מקומות פה בארץ כאמור - הנקניקיות מתומחרות ב 24 שח לאחת שזה לא מעט יחסית.
לסיבוב הזה כבר הבנו שאפשר לוותר על התוספות אז הוא היה מושתת על בשר ושתייה לבדו.
על כל האמור לעיל לא כולל קינוח וכן הלאה (שלא אכלנו במקום אלא המשכנו למקום אחר) השארנו 550 שח כולל טיפ.
סכום לא מבוטל, אך שמסתכלים על כמות הבשר והבירה שנבלעה על ידנו - למרות שהיא לא הזיזה לנו יותר מידי מבחינת אתגר... אפשר להגיד שזה לא כזה נורא. הערב היה מהנה עם אווירה טובה ומזג אוויר מעולה שבקרוב לא ייתן לשבת שם בחוץ בקלות, בטח לא באזור גוש דן.

לפונדק דה לוקס עוד אגיע. הקונספט מאד מדבר אלי, בשר נטו שמותקן כהלכה על פי רב, כוס בירה צוננת ואזור שסה"כ מפרגן למעשנים (שזה עניין אישי, אבל יוצר מבחינתי מקום מושלם גם אם לרב האנשים זה לא מדבר). המחירים סה"כ לא נמוכים מאד, אבל לא מטורפים או גבוהים במיוחד. הייתי יכול להרכיב בכיף ארוחה סבירה ב 150 שח לאדם שהיה אפשר ללקק אצבעות לשבוע ולהנות הרבה יותר מכל מסעדה "מבטיחה" באזור שם או כמה רחובות צפונה לתוך תל אביב.

שיהיה להם בהצלחה, כולי תקווה שתאבת בצע, או סתם "שיעמום" של הבעלים לא יביאו לסגירת המקום או להתדרדרות אופיינית...