יום שישי, 3 בינואר 2014

גראטן תפוח אדמה, פטריות יער, פורצ'יני וכמהין עם עשבי תיבול ושבבי בייקון


זוכרים את המנות הללו של שנות השמונים שהיו מגישים לנו בכל מיני מקומות, של תפוחי אדמה אפויים בנייר כסף, מלאים בפטריות מקופסת שימורים מוקרמים בגבינה צהובה וקצת חלב?..אז בין המנות הדלוחות הללו לבין הגראטן הצרפתי שהוא כנראה האבא והאימא של מנת האיטיז הזו, אין שום קרבה..

טוב נו, אולי תפוח האדמה הוא המקשר, אבל חוץ מזה.. זה שונה לחלוטין. גראטן בצרפתית זה "מוקרם"
מילה מהאיטיז גם כן, נכון? J ובגדול, מן תבשיל אפוי של פרוסות תפוח אדמה איכותי, שנאפה בתנור יחד עם שמנת וגבינה קשה משובחת. השילוב הזה נותן את אחת המנות או התוספות (במקרה שלי) הנהדרות, המנחמות והיפיפיות ביותר שיכלו הצרפתיים להמציא עבור האנושות.. אבל גם את זה, עברנו בשלב כזה או אחר של המאה ה 20.. ושילובים נוספים, מעניינים, מרעננים, יפים וכיוצ' התחילו למלא את דפי ספרי הבישול, הרשת והמסעדות כמובן. עדיין המתכון המסורתי והישן, נאכל בתאווה על כל שולחן כמעט, אבל אני נוטה בדרך כלל להמיס עליו קצת  טעמים מעבר. לטעמי זה הרבה יותר מעניין כך כאמור והמתכון יכול להיחשב כבר למנה של ממש לצמחוניים למשל (אם להוציא את שבבי הבייקון שאני מעטר את המנה שלי) או לתוספת, אך הרבה יותר איכותית. המתכון די קל להכנה, אך כמו תמיד אצלי (מצטער חברים), יש דרישה לכמה תהליכים, קלים, אבל עדיין. המצרכים הפעם חלקם קצת "בעייתים" וחלקם די קלילים.. אתם מוזמנים כמובן להוסיף או להחסיר לפי כיסכם, טעמכם ו... טוב נו.. הבנתם.

מצרכים: (2 מנות גדולות ויפות)
4 תפוחי אדמה זהובים בינוניים
1 מיכל שמנת מתוקה (32 אחוז ומעלה בבקשה)
2 כפות חמאה
1/2 כוס פטריות יער טריות חתוכות לרצועות
1 חופן פטריות פורצ'יני שהושרו כ 30 דק' במים חמימים, סוננו, נסחטו ונקצצו
2 בצלצלי שאלוט קצוצים
1 כפית מחית פטריות כמהין
3-5 טיפות שמן כמהין
3 כפות פטרוזיליה קצוצה
6 פרוסות בייקון קצוצות ומטוגנות לידי קריספיות
מלח ופלפל שחור לפי הטעם
פרמז'אנו ראג'יאנו מגורדת
עירית קצוצה לקישוט



הכנה:
חממו תנור אפייה ל 190 מעלות
1 – בשלו את תפוחי האדמה כאשר הם שלמים עם הקליפה, ל 20 דק' בסיר מלא במים (זה יזרז את אפיית הגראטן). כבו את האש, סננו וצננו מעט את תפוחי האדמה לטמפ' החדר. קלפו אותם בעזרת האצבעות (הקליפה תרד כמו כלום) ופרסו אותם לפרוסות בעובי שמתאים לכם (יש כאלו שאוהבים אותם דקיקים, אני דווקא אוהב אותם קצת יותר בשרניים, אז חותך קצת יותר עבה). הוסיפו את מטבעות תפוח האדמה לקערה גדולה.
2 – חממו מחבת והמיסו בה את החמאה. הוסיפו את השאלוט הקצוצים ורככו על להבה נמוכה כמה דק'.
הוסיפו את פטריות היער, חצי מכמות הבייקון והפורצ'יני הקצוצות. הגבירו את הלהבה וצלו את התערובת עד שהפטריות מוכנות. הוסיפו פטרוזיליה ותבלו במלח ובפלפל שחור גרוס בנדיבות. כבו את האש והוסיפו אל הקערה יחד עם תפוחי האדמה.
3 – הוסיפו לקערה בנוסף; מחית ושמן פטריות כמהין. ערבבו בעדינות בעזרת כף או אפילו בידיים. הוסיפו את השמנת ו תבלו במלח ובפלפל שחור לפי הטעם. ערבבו בפעם אחרונה.
4 – העבירו את התערובת ל 2 כלים אישיים עמוקים ויפים ובזקו מעל פרמג'אנו לידי כיסוי כמעט פני השטח. העבירו את הכלים לתבנית והכניסו לתנור לכ 20 -30 דק' או עד שהגראטן מזהיב ומבעבע.


הוציאו את הגראטן מהתנור, קשטו בעירית קצוצה ובמה שנותר משבבי הבייקון. הגישו על צלחת או מגש עץ, זהירות זה רותח!

בתאבון, 
אביעד.


תגובה 1:


  1. מנה שנייה ברציפות שניתן לקטלק כ "טאפאס" ... מישהו מתכנן קפיצה לברצלונה ?

    LazyBoy, Hungry like a wolf

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...