יום חמישי, 17 בינואר 2013

פסטה עם כדורי בשר א' לה נונה (של סבתא)



מתכון דומה מאד היה לנו כבר בבלוג. ממש בתחילת הדרך, פרסמתי מתכון לפסטה כדורי בשר, די פשוט מהיר וקל. שנותן תוצאה מעולה וטעימה מאד. זהו מתכון נוסף לאותה "המנה" רק במסורת עמוקה ועתיקה יותר..
מה שנקרא "מתכון סבתות.." אבל לא סתם סבתא.. אלא סבתא איטלקיה.. לא שלי..אבל של מישהו איטלקי זה בטוח J. המתכון הזה מגיע מהמולדת מדורי דורות וכך בעצם מכינים את כדורי הבשר האיטלקיים, האמתיים ביותר. כמובן שמתכון אף פעם לא יכול להיות מוחלט ואם תלכו לטייל ותאכלו אצל 10 סבתות שונות ברחבי איטליה, אני מניח שתאכלו 10 מנות שונות של פסטה עם כדורי בשר. אבל מה שכן יהיה משתוף לכולן.. שזה יהיה טעים מאד עם שינויים בתיבול, "ביד", בגודל הכדור ובעוד כמה דברים שיכולים לשנות מקצה לקצה את הטעם. שזה די מצחיק בעצם.. מכיוון שאין מתכון אחד שהוא נכון או לא נכון.. אז ללא שום קשקשת נוספת, הנה אחד מהמתכונים שאולי תפגשו בטיול הזה ואחד האהובים עלי ביותר.
 יוצאת פשוט מנה מטורפת וטעימה עד אימה! למה אימה? מכיוון שאי אפשר להפסיק לאכול, זה למה.

מצרכים: (4-6 מנות)
שמן זית
1 בצל לבן קלוף קצוץ דק דק
4 שיני שום כתושות
2 כפות פטרוזיליה קצוצה
2 כפות בזיליקום טרי(!) קצוץ
1/3 כוס פרמז'נו ראג'יאנו מגורדת
4 פרוסות לחם\חלה ללא הקרום, חתוכות לקוביות גדולות
1 כוס חלב (מי ששומר שימיר במים רגילים)
500 גר' בשר עגל טחון מנתח צוואר עם מעט שומן
250 גר' בשר חזיר טחון (מי ששומר, שימיר להודו אדום)
250 גר' בשר טלה טחון (חזה, צוואר)
1 ביצה
1/2 כפית שבבי צ'ילי יבש
מלח ופלפל לפי הטעם
2 כפות גדולות של הרוטב


לרוטב –
שמן זית
6-8 עגבניות בשלות מאד, חלוטות קלופות וחתוכות לקוביות (ניתן להמיר בשימורים איטלקיים)
2-3 שיני שום כתושות
4-5 עלי בזיליקום חתוכים שיפונד
מלח ופלפל פי הטעם
רבע כפית סוכר
מים (כמות משתנה)
1 כפית רסק עגבניות (אופציונאלי, אני בדרך כלל לא אוהב להשתמש, אבל זה צובע יפה)

הכנה:
1 – כדורי בשר; במחבת מחממים על חום נמוך עד בינוני -2 כפות שמן זית ומאדים את הבצל והשום עד לשקיפות. מוסיפים את הפטרוזיליה והבזיליקום ומערבבים מעט יחד. מכבים את האש ומזיזים הצידה להתקרר לטמפ' החדר.
2 – בקערה מוסיפים את קוביות הלחם והחלב ומשרים כ 10 דק' יחד. סוחטים בעזרת הידיים את הלחם מהחלב עד כמה שאתם יכולים.
3 – מוסיפים בקערה גדולה את סוגי הבשר, הביצה, תערובת הבצל השום, עשבי התיבול ואת הלחם. כאשר אנו מפרקים אותו מעט כדי שיוכל להתמזג באופן אחיד. מוסיפים את גבינת הפרמז'ן ולשים את התערובת עד כדי מיזוג. מוסיפים 2 כפות של רוטב העגבניות שהעמדנו על האש במקביל. ממשיכים ללוש את התערובת ל 3-5 דק' עד שהיא נהיית דביקה.
4 – צרים מהתערובת כדורים בגודל זהה (עד כמה שאתם יכולים) גדולים, בינוניים, או קטנים להחלטתכם ולפי טעמכם. מסדרים אותם על תבנית מרופדת נייר אפייה או ניילון נצמד. מכסים בניילון נצמד ומכניסים למקרר לשעתיים לפחות. לספיגת טעמים והתקשרות החלבונים (בנקודה הזו, אפשר גם להקפיא ולשמור בפריזר במשך שבועות אפילו).
לפני ההכנה, מוציאים כחצי שעה לפני טיגון מהמקרר.
5 – מטגנים את כדורי הבשר במעט שמן זית מכל הצדדים עד להזהבה לפני כניסתם אל הרוטב (אין צורך לטגן את הקציצות עד להכנתם המוחלטת, הם יכנסו לרוטב לבישול נוסף שיסיים את הכנתם בכל מקרה).
6 – רוטב; בסיר בינוני מוסיפים את העגבניות ומזליפים עליהם כ 1/3 כוס שמן זית. מכסים את הסיר ומבשלים על אש נמוכה כ 5 דק'. מוסיפים כמה כפות מים ומערבבים. מתבלים במעט פלפל שחור גרוס טרי ובשיני השום. מכסים שוב ומבשלים על אש נמוכה כ 15-20 דק' עד שהעגבניות מתרככות מאד. מוסיפים מעט מלח ואת הסוכר ומערבבים.
7 – בעזרת בלנדר מוט מרסקים את תערובת העגבניות לרוטב חלק ונעים. מוסיפים את רסק העגבניות (מי שבחר להוסיף) ומערבבים לכדי מיזוג.
8 – מוסיפים את כדורי הבשר המטוגנים אל הרוטב, מכסים את הסיר ומנערים כדי לעטוף את הקציצות מעט. ממשיכים לבשל על אש נמוכה כ 5-10 דק יחד. כדורי הבשר יספגו מהרוטב מעט ויקבלו את טעמו.

מגישים עם פסטה מסוג ספגטי, או פוטוצ'יני.


בתאבון,
אביעד. 


4 תגובות:

  1. נראה מעולה. רלאסי. גם הצילום וגם התוצאה.

    (במקום רסק אני מצמצם עגבניות מרוכזות).

    LazyBoy, Hungry like a wolf

    השבמחק
  2. גם אני לא מתה על הרעיון של רסק עגבניות... גם לא כפית...
    לצבוע אפשר בכפית פפריקה בשמן אבל משהו טוב (-: כפי שרגילים כאן בבלוג.
    חייבת להודות שאת כדורי הבשר שלי אני מכינה מעגל טחון אבל כידוע... אין חוקים.
    סה"כ מתכון קליל והצלחת בהחלט נעימה בעין.

    תודה

    השבמחק
  3. אני לגמרי בעד רסק עגבניות. לפעמים זה הדבר היחיד שמסמיך את הרוטב. המתכון נחל הצלחה אצלי בבית. הבעיה היחידה היתה שהוא מאד מכתים. הבן שלי מכור לקופיקו בטלוויזיה אז הוא תמיד אוכל מול המסך ועם המנה הזו, הסיכוי לכתם על הספה גבוה :)

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...